Wat doet roken met uw lichaam?

  • Er zitten veel stoffen in tabaksrook. Wel ongeveer 4.000. Van veertig stoffen van de 4.000 kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. De nicotine maakt u verslaafd.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Ziekte en roken

  • Roken kan ervoor zorgen dat rokers last krijgen van hun hart- of bloedvaten. Andere rokers kunnen last krijgen van hun longen. Roken kan ook leiden tot verschillende ziekten in de mond. Mensen die werkzaam zijn in de zorg zien de gevolgen van roken van dichtbij. Zij kunnen hun patiënten of klanten adviseren, begeleiden en ondersteunen bij het stoppen. Roken is ongezond voor iedereen. Sommige mensen zijn extra kwetsbaar.

Bestel nu!

  • Bestel hier uw medicijn Zyban snel online!

  • Klik Hier!

Roken en Longkanker

  • In Nederland werd al in 1948 melding gemaakt van een mogelijk verband tussen roken en longkanker. Daarna volgde al snel wetenschappelijk bewijs dat roken ook andere soorten kanker kan veroorzaken. Vooral de in 2005 overleden Sir Richard Doll uit Engeland heeft baanbrekend werk verricht. Doll heeft als eerste de verwoestende relatie tussen roken en kanker wetenschappelijk aangetoond.

    Lees verder ...

Ziekten in de mond

  • Van roken kun je tandvleesontstekingen en mondkanker krijgen.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

De Tabakswet

  • De Tabakswet geldt voor alle tabaksproducten die bestemd zijn voor roken, snuiven, zuigen of pruimen. In de praktijk zijn dat vooral sigaretten, shag, pijptabak en sigaren. Aan de samenstelling en verpakking van tabaksproducten worden in de wet de nodige eisen gesteld.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Rol zorgverlener

  • Mensen die werkzaam zijn in de zorg kunnen hun patiënten of klanten adviseren, begeleiden en ondersteunen bij het stoppen. Voorbeelden van zorgverleners zijn huisartsen en praktijkondersteuners, verloskundigen, verpleegkundigen en de GGD.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Zyban

Meeroken

  • Vier op de vijf mensen vindt rookoverlast een serieus probleem. Gelukkig zien ook rokers dat steeds meer. Rokers vragen steeds vaker of iemand bezwaar heeft dat zij een sigaretje opsteken. Naast dat tabaksrook de ogen, neus of keel kan irriteren of hoofdpijn kan veroorzaken, is nu wetenschappelijk bewezen dat passief roken ondermeer kan leiden tot longkanker en hart- en vaatziekten.

  • Lees verder!

Zyban

  • Roken is een verslaving die bijdraagt aan aandoeningen waardoor duizenden mensen per jaar overlijden. De meeste rokers beseffen dat roken schade toebrengt aan hun gezondheid maar vinden het moeilijk om van de verslaving af te komen. Er zijn vele methoden om van het roken af te komen. Sommige mensen kunnen gewoon stoppen of gebruiken nicotine pleisters of kauwgum. Dit werkt echter niet voor iedereen. Zyban is een nicotine vrije pil die u kan helpen de verslaving te doorbreken.

  • Meer informatie!

Hart- en vaatziekten

  • Als iemand rookt, komt er via de longen een groot aantal chemische stoffen in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Samen veranderen deze stoffen het bloed en de conditie van de bloedvaten in ons lichaam.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Geschiedenis van het roken

  • Het roken van tabak is begonnen in Zuid Amerika. Archeologen hebben voorwerpen opgegraven die laten zien dat honderden jaren voor onze jaartelling daar al gerookt werd. Tabak werd gerookt, gesnoven en gepruimd. Toen Columbus in 1492 Amerika ontdekte heeft hij tabak naar Europa gestuurd. Vanuit Portugal en Spanje is tabak ook in Nederland terechtgekomen.

Stappenplan

  • Als je onderstaand stappenplan volgt, ben je op de goede weg.
    1. Informeer je uitgebreid. Lees bijvoorbeeld de informatie op deze website goed door.
    2. Noteer wat voor jou de belangrijkste redenen zijn om te stoppen.
    3. Ben je eerder gestopt, noteer dan op welke momenten het misging. Bedenk hoe je de moeilijke momenten dit keer omzeilt.
    4. Bedenk hoe je het gaat aanpakken.
    5. Bedenk met wie je het gaat aanpakken. Samen stoppen maakt het gemakkelijker. Zoek een medestopper.
    6. Bezoek eventueel je huisarts. Hij of zij weet wat er mogelijk is en wat voor jou de beste stopmethode kan zijn.

Algemene Stop Tips

  • Kom in beweging
    - Zoek een sport, bijvoorbeeld zwemmen, fitness of golf.
    - Ga fietsen of een eindje wandelen. Gebruik bijvoorbeeld je vroegere rookpauzes voor een blokje om. Uit onderzoek van universiteit van Exeter blijkt dat een wandeling de effectiefste manier is om het verlangen naar een sigaret te onderdrukken. Ook verminderen de ontwenningsverschijnselen op deze manier. Bovendien is het goed voor je lijn en krijg je er meer energie van.

  • Lees meer!

Wat doet stoppen met u?

  • Als u stopt met roken, ademt u geen rook meer in. Dat is goed voor uw lichaam. Met sommige delen van uw lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Longziekten

  • Tabaksrook bevat een groot aantal chemische stoffen. De drie meest bekende stoffen zijn: nicotine, koolmonoxide en teer. Verder zitten er in rook nog andere agressieve gassen. Nicotine irriteert de slijmlaag van de longen en ook de agressieve gassen beschadigen het slijm. De normale manier waarop het lichaam zorgt dat het gezond blijft, wordt hierdoor na een tijd verstoord.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Informatie

  • Voor meer informatie over stoppen met roken en over zyban:

  • Klik Hier!

Extra kwetsbaar

  • Sommige mensen zijn extra kwetsbaar. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met astma of COPD, hartpatiënten, mensen met diabetes of kanker. Ook zwangere vrouwen zijn extra kwetsbaar, net als mensen die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan.

    Voor meer informatie:

  • Klik Hier!

Bent u een tevreden roker?

  • Het kan zijn dat u eigenlijk niet zo goed weet wat u van roken of stoppen met roken moet denken. De test Bent u een tevreden roker?’ kan u daarbij helpen. Geef aan hoe belangrijk de voordelen van roken en de voordelen van stoppen voor u zijn. Klik per onderdeel op de knoppen ‘bereken totaal’. Klik dan op ‘uitslag’. U komt er dan achter of u klaar bent om te stoppen met roken.

  • Doe de test!

KWF Kankerbestrijding

  • Jaarlijks overlijden in Nederland zo'n 11.000 mensen aan kanker ten gevolge van roken. Dit is voor KWF Kankerbestrijding voldoende reden om een actief beleid te voeren om het roken te ontmoedigen. KWF Kankerbestrijding voert onderstaande activiteiten uit.

  • Lees meer!

Algemene Stop Tips

  • Zoek afleiding
    - Neem een alternatief voor een sigaret, bijvoorbeeld wortels, zonnebloempitten, appels, komkommer, pepermunt of zuurtjes.
    - Poets je tanden.
    - Was je handen of neem een douche.
    - Luister naar muziek, bekijk een film of ga winkelen.
    - Bel je medestopper op of iemand anders die je even kan oppeppen.
    - Doe iets met je handen, bijvoorbeeld tekenen, schrijven of naaien.

    Lees meer ...

Meer informatie over:

Wist je dat...

  • Als je 10 jaar niet rookt, neemt het risico om aan longkanker te sterven nog verder af.

Hoe werkt het?

  • Champix is een nicotinevrij medicijn. Het kan u helpen bij het stoppen met roken. Er zit een halve of één milligram varenicline in. Deze stof zorgt dat de nicotine geen fijn gevoel in uw hersenen geeft. De fijne effecten van roken zijn dus minder. Als u bijvoorbeeld een sigaret rookt op een feestje, dan is de kans klein dat u daarna helemaal terug gaat naar het roken.

  • Stop nu met Roken!

Dosering

  • De aangeraden dosis is 2x per dag 1mg varenicline , volgend op een eerste week met dit weekschema :

    Dag 1 t/m dag 3: 1 x 0.5mg

    Dag 4 t/m dag 7 : 2 x 0.5 mg

    Vanaf dag 8 : 2 x 1.0 mg / dag

    Een kuur duurt in totaal 12 weken. Daarna kan de behandeling worden herhaald met een nieuwe rookstop en behandeling van 12 weken.

    Champix bestellen:

  • Klik Hier!

Voorbereiding

  • Het is zover. Je wilt definitief stoppen met roken. Je voelt je supergemotiveerd. Je weet dat je het kan. Hoe pak je dat nu het beste aan? Succesvol stoppen vereist niet alleen 100% motivatie, maar ook een serieuze voorbereiding.

Wist je dat...

  • Binnen 5 jaar dat je bent gestopt, is het risico op overlijden door longkanker al met de helft afgenomen